tisdag, januari 29

Bui Mai Go

Här sitter jag nu; trött efter en intensiv dag i Hong Kong. Min vän Adco, och senare även hans flickvän Tiffany, guidade mig runt och hjälpte mig med diverse göromål. Jag har skaffat ett lokalt Hong Kong-nummer. Till er som bara måste ha tag på mig får gärna ringa det men det kostar en hel massa för mig med rådande roaming-avtal. Däremot ringer jag till svensk fast lina för 15 öre i minuten -- that's something. Tyvärr kostar det ungefär 10kr / minut att ringa till Sydafrika. (Vi löser det på något sätt älskling.) Mitt nummer är +852 6871 3845. SMS går alldeles utmärkt att skicka, så det ser jag fram emot att ni testar!

Min rumskamrat är en väldigt trevlig och stor amerikan. Jag antar att min fina Queen's english kommer att förfalla då jag spenderar en del tid med honom. Han är lugn och trygg och hans enda oro verkar vara Hong Kong-bornas inställning till honom. ››Man, I'm like the only black person here. I've seen maybe 2 or 3 other blacks. [...] If that bothers me? Not really but it makes you wonder if they don't like us...‹‹

Att fylla i formulär verkar förövrigt vara sjukt poppis här; har säkerligen avverkat ett tjugotal idag. Jag har fixat identitetskort, SIM-kort (mobilen), gymkort, Internet-access m.m.

Som kuriosa kan jag säga att jag har fått ett kinesiskt namn (kantonesiskt). Det är ››Bui Mai Go‹‹ och betyder ordagrant Money Wealth Tall. Huruvida jag har pengar, är rik eller lång låter jag er avgöra men allt är relativt.

Hong Kong i keywords:
Business -- Alla pratar om aktiemarknaden.
Stressigt -- Folk springer in i varandra utan att säga förlåt.
Trendigt -- Alla affärer finns och de flesta utnyttjar dem.
Tekniskt -- Alla blippar på det senaste TV-spelet, laptopen eller smartphonen. Det är kanske därför folk springer in i varandra förresten.

Har inte hunnit med att ta så mycket bilder. Var på IKEA idag och köpte en kasse full av nödvändigheter så har inte haft mina händer fria. Oroa er inte dock -- det kommer!

2 kommentarer:

spirabyspira sa...

haha... money o wealth tror jag på men tall??!!! älskling, jag älskar dig o tycker att du är superfin men lång e nog det sista jag skulle beskriva dig som!!! men njut, jag hade älskat att bli kallad lång!
puss puss

Mcke sa...

som sagt, allt är relativt ;-)