onsdag, januari 30

Introduktion och kursval

Introduktionsdagen avklarad; och nej jag tog inte med mig ett äpple till fröken.

Jag har blivit antagen till två intressanta finanskurser: International Finance och Corporate Strategy. Tyvärr kan jag ge upp hoppet om att få bra betyg då de använder sig av ett kvoteringssystem här. 5% får A+ etc. Min Hong Kong-buddy uttryckte sig som följer: ››Courses with titles bearing 'international', 'global' or 'world' are very competitive and hard to secure good grades in. But if your goal is not to have a good grade, but a good time as an exchange student, go for them -- they are worth reading‹‹. Utöver det har jag fått höra att de engineering-kurser jag tänkt läsa är oerhört komplicerade; bara meningen ››Transient response using convolution integral, root locus and frequency response methods‹‹ får mig att blekna. Jag kanske ska strunta i att plugga helt enkelt -- det vore nog roligast... as an exchange student menar jag.

(I övrigt hoppas jag att alla håller tummarna för Debbie som vid det här laget borde befinna sig i London, eller kanske till och med någonstans över medelhavet, påväg till Sydafrika.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som intressanta kurser, speciellt den där root-locus-kursen haha. Don't get lost in finance bara för att det var så sjukt kul att plugga finansiering;), du ska ju trots allt bli ingenjör. Hoppas du har det bra, ska testa att sms:a snart.

/Simon