måndag, mars 3

Shenzhen -- uppdateringen

Efter att ha varit uppe hela natten och varit sådär häftigt arty; druckit rödvin och tänkt för mycket på för lite verkar en analys av ››Ocean Parks‹‹ företagsstrategi omöjlig att genomföra. Varken en anseenlig mängd kaffe eller en fotopromenad (se bilder i det tidigare inlägget) stillade mitt oroliga sinne och det enda jag kan få ur mig är en lättsam redogörelse av den gångna helgen.

Tidigt på lördagsmorgonen begav vi oss iväg; solen sken och det var närmare 20 grader redan runt nio. Efter ett par timmar stod jag i kön för att ansöka om ett temporärt visa till Kina och efter ytterligare en befann vi oss i ››mainland china‹‹. De största skillnaderna? Röda skyltar överallt, ingen pratar engelska och priserna är delade på tio.

Vi började dagen med att utforska ett näraliggande köpcenter. Shenzhen är materialiseringen av uttrycket ››copy copy‹‹. Köpa en iPod för 80kr? En iPhone för 200kr? Inte? Bra, för den lär gå sönder direkt när du startar den. Som ni kanske räknat ut köpte jag ingenting; gick mest runt och insöp atmosfären.

Efter shoppingturen gick vi omkring i staden. Den var väldigt mycket större än vi förväntat oss och vi tappade snabbt bort vägen. Vi hamnade i finanskvarteren med arkitektuellt spännande byggnader; tur att jag tog med mig vidvinkellinsen!

Efter att ha tröttnat på att upptäcka staden, brutit mot lagen och druckit öl i en park, tappat bort oss igen och hittat ett hotell där de pratade engelska fick vi hjälp att skaffa en taxi för att åka till ett spa. ››Queen's spa‹‹ var tydligen det mest exklusiva i Shenzhen; men det visst ju inte vi. Det visade sig vara en upplevelse utöver den vanliga. Vad säger ni om att pysa omkring i en pyjamas och ha fyra anställda som torkar en efter att du stigit upp ur badet? Även massagen var spektakulär. Till vår förvåning var man tvungen att välja massös; detta från bild och ålder. Nog om det. Massagen, maten och behandlingarna var förstklassiga. Massagen var nog den mest avslappnande jag någonsin fått. Kalaset gick loss på 500 yuan, ungefär 400kr. Detta för två massager, två måltider, drinkar, övernattning, bastu med tillhörande kall- och varmvattenspooler etc. Välinvesterade pengar i välbefinnande.

Dagen efter såg ungefär ut som den första; lite mindre sight-seeing, shopping och sedan hemfärd.

Inga kommentarer: