tisdag, februari 26

Akademisk katastrof

Jag hade inga storslagna planer på att avverka ett års studier här i Hong Kong. Såhär i efterhand känns mina kursval bra; jag valde 3 kurser istället för det 'normala' 4, eller i vissa fall 5. Jag skriver ju trots allt min C-uppsats på distans och rent poängmässigt har jag täckt terminen och mer därtill.

Ett par problem har dock uppstått. P.g.a. min resa till Debbie över påsklovet missar jag två mid-terms -- två betygsgrundande prov. Till saken hör att jag valde kurser utifrån deras inplanerade mid-terms. I min engineeringkurs var datumet inte spikat och jag var tidigt i kontakt med läraren. Med ett svårtolkat leende som vanligtvis får människor instängda på mentalsjukhus fick han mig att förstå att det var ett mindre problem. Jag skulle således absolut inte droppa kursen. Det kom sedan som en mindre chock när han lutade sig mot skolans stadgar i frågan; ett medicinskt intyg, annars gillas inte frånvaron. Ingen pardon, inga möjligheter till upplättning av bestämmelserna.

Sista ordet är dock inte sagt. Jag är i ständig mail-kontakt med lärare och assistenter; fast beslutad om att lösa detta. Skulle jag kunna få godkänt i kurserna utan att skriva mid-termsen skulle jag nöja mig med det. Bitter, men ändock nöjd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

taskig planering grabbe! du är omkörd av lillebror, han tjänar grova stålingar på andras skit!!!!!!

Pappa

Anonym sa...

Det är väl bara att skaffa ett medicinsk intyg på att du inte klarar dig en hel termin utan att träffa flickvännen.
Kram mamma