lördag, april 12

Service!

Som det stod att läsa i ett tidigare inlägg här på bloggen skall jag alltså införskaffa en ny lins till kameran. Nikkor 17-55/f2.8 för er som är intresserade. Och ja -- den kostar 13170kr i Sverige men bara 7500kr här i Hong Kong. Det är en den-enda-linsen-du-någonsin-behöver och används av de flesta professionella fotografer.

Bra, då är den rättfärdigad. Jag skulle alltså köpa den under förra veckan men fick beskedet att det kunde ta två till tre veckor att få den då affärerna här inte lagerhåller Nikons pro-linser. De skickar helt enkelt ut linser varefter de beställs. Lite besviken gav jag mitt nummer till säljaren Kenny To så att han kunde ringa mig när linsen dök upp.

Jag vaknar imorse (klockan 11, men jag gick och la mig sent!) av att någon okänd ringer. Svarar sömndrucket och hör till min stora glädje att det är Kenny på andra sidan. Han har inte fått linsen men däremot har han ringt runt till andra affärer inom butikskedjan för att hitta någon avbeställning eller dyl. Fick veta att en affär vid Lan Kwai Fung hade linsen. Han frågade om jag kände till var det låg och jag hade svårt att hålla mig för skratt. (Det är en av bargatorna.) Efter att jag tagit numret dit ursäktar han sig och säger något i stil med att han själv ska ringa dit för att se om han inte kan hämta linsen själv och sälja den i sin affär. Det är nämligen så att den är 1000 HKD billigare i Kennys affär. Jag tackar och bockar och håller tummarna. Efter 3 pm idag är den tillgänglig. Vet inte om jag vågar hoppas på att det löste sig såhär smidigt, men om det gör det kan jag inte säga annat än: ››tummen upp till Kenny To!‹‹.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å! Jag vill ju ha... Jag är riktigt avundsjuk just nu. Kanske även lite svartsjuk, för att dessa fina objektiv befinner sig hos dig, och inte här hos mig. På MIN kamera.

Snygg bild här under också. Jag kan inte HDR själv, men har sett många som håller på med det.